1.4 C
Constanța
vineri, 24 ianuarie 2025

EXCLUSIV: iaBilet.ro se spală pe mâini în scandalul concertelor anulate și al biletelor non-refund

spot_img

Trebuie citit

Am scris în premieră și în exclusivitate (alții, inclusiv avocați, n-au vrut să se bage…) despre escrocheria biletelor la concertele anulate din cauza pandemiei, AICI.

De fapt, nu anulate (ba da!), ci „amânate” (zic ei)… sine die. Pentru că, de fapt, e puțin probabil ca artiștii respectivi, cu foame de bani și de public, peste câteva luni sau chiar un an-doi, vor mai veni în România și nu vor prefera rețete în „vest”, mult mai bănoase.

Așa că organizatorii și distribuitorii de bilete, în egală măsură de nemernici, au refuzat să restituie banii pe bilete, așa cum era stipulat… chiar și pe spatele biletelor!? Ajutați desigur și de o găunoasă legislație, în România.

iaBilet, unul din principalii actori de pe piața de entertainment și direct vizat de articolul nostru, a ținut abia în prag de sărbători să răspundă nedumeririlor exprimate. Și ne-a trimis o scrisoare în care se „spală pe mâini”, pe care o redăm în integralitate, cu sublinierile noastre:

„Pe final de an ne-am gândit ca în loc de alt mail pompos cu brăduți și urări de 10 paragrafe, să vă povestim puțin despre entitățile care sunt în spatele unui spectacol și cum funcționează industria de evenimente în România.

Organizatorul: este o companie (SRL, PFA etc..) care se ocupă de organizarea efectivă a evenimentului. Aceasta contractează artistul, locația, scenotehnica, butaforii, hoteluri etc.. dar și compania de vânzare de bilete cu care pune biletele în vânzare. Toate biletele au printate pe acestea, conform legii, CUI-ul (codul fiscal) al organizatorului pentru o ușoară identificare.

Pentru a identifica un organizator puteți merge pe site-ul ANAF aici și introduceți CUI-ul de pe bilet.

Compania / Agenția de vânzare de bilete (de ex: iabilet.ro): are contract cu organizatorul și vinde bilete pe seama si in numele acestuia. Organizatorii iau deciziile asupra prețurilor biletelor, perioadelor de vânzare, numărul acestora etc… Agenția de vânzare de bilete poate oferi consultanță în aceste zone dar deciziile finale sunt ale organizatorului. Toate sumele încasate din bilete ajung în contul organizatorului, agenția de bilete oprind doar comisionul pentru intermedierea vânzării de bilete. 

Mai clar: agenția de bilete este ca un Curier (Fan Curier) – are o echipa, un soft  și metode de promovare care fac ca biletele sa ajungă de la organizatori la spectatori și pentru aceasta încasează un comision de intermediere. Comisionul de intermediere poate fi inclus în prețul biletului (și este plătit de organizator către agenția de bilete) sau poate fi adăugat peste prețul biletului (și este plătit de către spectatori către agenția de bilete atunci când cumpără biletul). 

Atunci când un eveniment se reprogramează sau anulează, agenția de bilete, conform contractului, urmează îndrumările primite de la organizator. Dacă organizatorul vrea sa ofere vouchere, refund integral sau… nimic (!!!), toate deciziile sunt ale organizatorului iar acesta și le asuma conform legii și răspunde pentru ele. Atunci când un show se anulează, agenția de bilete poate face refund în numele organizatorului către spectatori, dacă organizatorul dorește acest lucru, dar înainte de toate, trebuie ca acei bani sa se întoarcă în conturile iaBilet înainte a ajunge la spectatori. Mai exact, organizatorul trebuie sa plătească înapoi agenției de bilete banii primiți pentru ca aceștia să ajungă înapoi la spectatori.

Artistul / Agenția: Artistul are contract direct cu organizatorul (asta dacă evenimentul nu este organizat direct de către artiști caz în care și ei devin organizatori). Majoritatea artiștilor pică de acord cu organizatorul asupra deciziilor luate în evenimentele unde aceștia cântă. Artiștii au mereu mare grija de imaginea lor și au întotdeauna o echipa în spate care cântărește fiecare decizie cu atenție. Uneori, au în contracte diverși termeni și trebuie să se „supună” deciziilor organizatorilor dar, întotdeauna, artiștii se gândesc în primul rand la fanii lor și atunci când anunță un eveniment dar mai ales atunci când trebuie sa-l reprogrameze sau sa-l anuleze. 

Din păcate România are o legislație foarte șubredă și uneori inexistentă în acestă zonă a showbiz-ului. Multe joburi nici nu există în nomenclatorul oficial și practic oricine poate organiza un eveniment, oricând și oriunde și în orice condiții, dacă este într-un spațiu privat. În spațiile publice (Sala Palatului de ex, sau Arena Națională/Piața Constituției… Pentru ca săli de spectacole dedicate nu avem nici măcar una în toată țara) există anumite reglementari și controale riguroase din partea autorităților dar în spațiile private, cât timp locația are toate autorizațiile, oricine poate face orice. Efectiv sunt atât de multe, ca e imposibil să fie verificate. 

Am adăugat acest paragraf de mai sus în speranța ca vom avea măcar o sală de spectacole așa cum trebuie, unde organizatorii alături de noi, cei care lucram pentru ei, dar mai ales voi, ca spectatori, sa ne putem desfășura în voie și să ne simțim în siguranță. Foarte multe turnee au ocolit România din acest motiv și probabil după pandemie ne vor ocoli în continuare, mai ales în sezonul rece, când nu se pot face showuri în aer liber (octombrie – aprilie).

Va lăsăm pe voi sa trageți concluziile.”

Prin urmare, vă sfătuiesc SĂ NU MAI CUMPĂRAȚI BILETE ÎN AVANS la concerte, chiar dacă veți fi momiți cu o reducere pentru asta! De la Michael Jackson încoace, niciun show nu a maiu fost sold out în România. Nici măcar Madonna!

Articole similare

- Advertisement -spot_img
- Advertisement -spot_img
- Advertisement -spot_img
- Advertisement -spot_img
- Advertisement -spot_img

Ultimele stiri