„IR 1585 Bucuresti-Constanta, plecare de la 10.30 din Bucuresti, inca pe lângă gara baneasa de 2 h fără curent, fără aer condiționat… evident locomotiva stricată…” scrie un călător care, l-a văzut, nu demult, la televizor pe ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu rânjind satisfăcut într-un vagon ales pe sprânceană.
I s-a prezentat atunci o utopie în care trenurile sunt moderne, primitoare, asigură confort și ajung la timp la destinație. Omul l-a crezut și a avut cele mai bune intenții să folosească un transport eco-friendly, să evite transportul rutier cu toate hibele și riscurile lui și, de ce nu, să folosească compania feroviară în spirit naționalist.
Ce nu a știut călătorul, este că prezentarea idilică a călătoriei cu trenul e doar un basm de adormit copiii și că realitatea “din teren” și problemele veșnic existente a CFR-ului nu au nicio legătură cu promisiunile și manipularea propagandistă. Trenurile din România, cu foarte puține excepții (în general cele care fac legătura între două mari orașe), în care s-au făcut reparații și modernizări de suprafață, sunt într-o stare deplorabilă.
Urcă în toate trenurile spre Moldova sau în orice tren regional care leagă două orașe mici de provincie și ai să vezi experiență tip “Survivor “. Vagoanele au un aspect vintage, cu nuanță sovietică. Călătorii stau cu șuba pe ei iarna iar vara, în lipsa oricărui AC, cu geamurile și ușile deschise „să se facă curent”. Trenul pleacă, dacă poate, la ora programată și ajunge… când ajunge. Timpul chiar este o chestiune relativă pentru CFR. Se mai stă câte o juma’ de oră într-o haltă, ca să treacă altul mai “șmecher”, de mare viteză, că deh, șine puține”. Se mai oprește și în câmp, fără explicații din partea nimănui, se mai strică iremediabil locomotiva, că deh, am zis mai devreme, de ceva sovietic.
Confort? Da, pentru un marfar sau transport animale, poate. Pentru oameni, plătitori de bilet (deloc ieftin) nu prea. În caz de avarie și stat în câmp cu orele nu vine nimeni să te întrebe de sănătate. Dacă e și caniculă, fără AC bineînțeles, nu interesează pe nimeni dacă faci lipotimie, în lipsa de apă și mâncare. În caz de conflict spontan între pasageri, gen scoate un dezaxat cuțitul și face pe nebunul, nu e niciun reprezentant al forțelor de ordine, care să te protejeze.
Să mai zic ceva de wc-urile insalubre, care nu au văzut în viața lor un mop, săpun (chiar și legat cu sfoară de chiuvetă) sau vreun colț de hârtie igienică atârnând de cotor?!
Mai e mult până departe. CFR Călători rămâne aceeași companie găunoasă, încremenită în timp, nesustenabilă și neatractivă.
Călătorul nostru a vrut și a sperat.
S-a lămurit. Data viitoare va lua mașina.