Broscuța de pe produsele care conțin cacao nu înseamnă că acele produse conțin insecte, ci înseamnă că firmele care folosesc produse de origine tropicală au cotizat la ONG-ul progresist Rainforest Alliance după ce au completat un formular prin care declară pe proprie răspundere că nu exploatează în delir arborii de cacao, plantațiile, muncitorii șamd. E mai convenabil pentru o corporație să se lipească de un program eco-progresist deja existent și să cumpere dreptul de a-și pune o etichetă eco, decât să investească și să își conceapă și mediatizeze propriul program. Așa trăiesc și fac bani ONG-urile internaționale ca Rainforest Alliance: investesc activism și notorietate într-un subiect, apoi vând subiectul celor care vor să facă o economie în bugetul de Public Relations. Un astfel de produs de închiriat pentru cine dorește să își vopsească imaginea firmei în verde este și Greta. Cumperi dreptul să îți pui sigla cu broscuța sau cumperi o conferință cu Greta, tot aia. E business. Pe scurt, eticheta cu broscuța de pe ciocolată arată că producătorul nu vrea să lase impresia că e Belgia atunci când cumpără cacao, adică nu sclăvărește sătenii și nu le rade pădurile ca sa planteze cacao. Discuția cu insectele și Rainforest Alliance vine de la situația că ONG-ul ăsta se străduiește acum să împingă în față și insectele, simultan cu descurajarea creșterii animalelor, adică militează ca omul să nu mai crească găini, porci, vite și oi, ci tot felul de gândaci. Într-o bună zi, o să vină cu altă etichetă, pe care o să apară un vierme zâmbitor care o să te anunțe că dacă îl mănânci pe el salvezi de la moarte o vită, o pășune, un pârâiaș, ceva. Dar broscuța asta, nu, nu înseamnă gândaci. Însă, de ce ar crede firma aia că dacă pui o poză cu o broască pe o ciocolată (pe ambalajul din plastic poluant, de fapt) ciocolata devine mai dezirabilă, asta e altă discuție, o discuție despre halucinația culturală Woke și monștri mintali pe care îi naște. Nu e timp aici. Trebuie internare.
Călin Liviu Georgescu