Europa Liberă a încercat să facă o comparație a prețurilor carburanților de acum, cu ianuarie 2020. Epidemia nu își făcuse simțită prezența, iar guvernul Orban tocmai renunțase la supraacciza de 7 eurocenți pe litru, ceea ce chipurile a condus la o ieftinire a carburanților.
Prețul barilului de petrol era la nivel mondial pe 25 decembrie 2019 la 290 de lei, în timp ce valoarea din 16 iulie 2021 era de 306 lei. Valori relativ apropiate. Acum, se pare că negocierile dintre marii producători de petrol au produs fluctuația în sus a prețului, la nivel mondial.
„Producătorii din România și alte țări profită de momentul acesta favorabil în care toată lumea pleacă la plimbare și au crescut prețurile într-o anumită măsură. Este și o încercare de recuperare a pierderilor de anul trecut”, susține economistul Aurelian Dochia pentru Europa Liberă. Deci speculă.
Majorarea prețului la carburant și alte materii prime va conduce spre un alt fenomen îngrijorător: inflația. Prețul carburantului se majorează din trei motive: creșterea prețului petrolului la nivel mondial, al doilea este legat de actualizarea accizei, iar ultimul se referă la deprecierea leului față de euro și dolar.
Motorina bunăoară are o pondere de peste o treime din costurile de transport. Prețul motorinei fără taxe a crescut cu 23% de la începutul anului, în timp ce prețul motorinei cu taxe a crescut cu 14% în perioada analizată. Acciza la motorină a crescut de la începutul anului 2021.
Acordul semnat de 23 de mari producători de petrol, printre care și Rusia, prevede majorarea producției cu 400.000 de barili pe zi în fiecare lună din august până în decembrie. Pentru că și SUA, UE, China se confruntă cu o creștere a presiunii inflaționiste, mai ales din cauza creșterii prețului la materiile prime, inclusiv petrolul. Vom vedea ce va fi până la sfârșitul anului, când și euro va sări de 5 lei…
Articolul inițial, AICI.