Comandanții Armatei Canadiene au văzut în pandemie o ocazie unică de a testa tehnicile de propagandă pe cetățenii canadieni, arată un raport al Armatei, citat de publicația Ottawa Citizen. Raportul a fost întocmit la cererea șefului Statului Major, după ce s-a descoperit că operațiunile informative ale armatei nu au fost solicitate de guvernul federal și nici nu au fost autorizate de Statul Major.
Concluzia raportului este că mai mulți comandanți au crezut că nu au nevoie de aprobarea guvernului pentru a lansa operațiunile de propaganda. Planul a fost aplicat în cursul lunii aprilie 2020, în ciuda faptului că ofițerii implicați știau că „operațiunile informative care vizează politici și doctrine sunt menite să fie aplicate împotriva adversarului și nu pot fi aplicate decât în mod limitat pe plan intern”.
Raportul generalului Gosselin, obținut de Ottawa Citizen, arată că armata canadiană a aplicat în plină pandemie tehnici de propagandă similare cu cele folosite în războiul din Afganistan. Campania a urmărit să ”modeleze” și să ”exploateze” informațiile. Comandamentul Întrunit al Armatei a susținut că acest plan de manipulare a fost necesar pentru a împiedica apariția unor mișcări de nesupunere civilă în timpul pandemiei și pentru a întări mesajele transmise de guvern în această perioadă.
Planul nu a fost ideea unor „filantropi” din armată și nici a unor ofițeri „pasionați” de propaganda militară, ci a fost rodul unei „mentalități care caracterizează multe niveluri ale Comandamentului Întrunit”. Cei aflați la comanda armatei au considerat că pandemia este o ocazie unică de a testa tehnicile de propagandă pe populația canadiană. Pandemia a fost ”o oportunitate pentru a monitoriza și colecta informații publice pentru a ajuta la luarea celor mai bune decizii”, scrie raportul amintit.
Ordinul de începere a operațiunii a fost dat pe 8 aprilie 2020, iar operațiunea s-a încheiat la începutul lunii mai, după ce seful Statului Major, generalul Jon Vance, a aflat despre existenta ei și a ordonat încetarea. În toată această perioadă, Comandamentul Întrunit a dat dovada de o atitudine ”nepăsătoare” față de alți comandanți ai Armatei Canadiene, arată raportul.
Unii ofițeri specializați în afaceri publice și informații spun că aceste metode trebuie aplicate în masă, pentru a controla informația pe care publicul o primește. Alți ofițeri cred că asemenea operațiuni duc la abuzuri, inclusiv la situații în care structurile de forță dezinformează publicul sau iau măsuri împotriva politicienilor din opoziție sau a celor care critică politica militară a Canadei.
Ottawa Citizen amintește de un plan din 2020 al ofițerilor specializați în afaceri publice din Armata Canadiană care ar fi permis armatei să folosească propaganda pentru a modifica comportamentul și atitudinile canadienilor, precum și să colecteze și să analizeze informații de pe rețelele sociale. Planul cu pricina urmărea să modifice strategia de comunicare a guvernului, să o facă mai agresivă și să folosească tehnicile războiului informațional pe populația Canadei. Printre aceste tactici se număra și folosirea unor analiști militari charismatici și generali în retragere, care să promoveze mesajele de PR ale armatei și să-i critice pe rețelele sociale pe cei care pun întrebări legate de cheltuielile armatei și despre cum sunt sau nu trași la răspundere șefii armatei. Acest din urmă plan a fost abandonat în noiembrie 2020, după ce presa a aflat despre existența lui. O investigație de ochii lumii lansată imediat după aceea de armată a concluzionat că acest plan ”era incompatibil cu politica de comunicare a Guvernului Canadei”. Niciunul dintre militarii implicați nu a fost tras la răspundere.
În urmă cu câteva luni, șeful Statului Major, generalul Wayne Eyre, și ministrul adjunct al Apărării din Canada au recunoscut, într-un document intern, că mai multe planuri de propagandă au scăpat de sub control. ”Erorile comise în timpul operațiunilor de pregătire desfășurate pe plan intern și anumite concepții prezente în unele eșaloane au erodat încrederea publicului în instituția Armatei”, se arăta într-un mesaj semnat de Eyre și de ministrul adjunct.
Raportul citat de Ottawa Citizen vorbește despre o anumită „mentalitate” la diferite niveluri ale lanțului de comandă al armatei, care a dus la lansarea unei operațiuni de propagandă nesolicitate și neaprobate, cu folosirea tehnicilor războiului informațional, aplicate pe propria populație, inclusiv despre un plan de influențare a atitudinii populației, prin folosirea unor analiști militari care să-i marginalizeze pe cei care pun întrebări legate de cheltuielile militare. Întrebarea este dacă această ”mentalitate” și aceste operațiuni sunt strict canadiene sau, având în vedere intensa pregătire comună a armatelor NATO, sunt mentalități și operațiuni ale întregii Alianțe, din care fac parte și Canada, și România.
Comandanții Armatei Canadiene au văzut în pandemie o ocazie unică de a testa tehnicile de propagandă pe cetățenii canadieni, arată un raport al Armatei, citat de publicația Ottawa Citizen, via Cotidianul. Raportul a fost întocmit la cererea șefului Statului Major, după ce s-a descoperit că operațiunile informative ale armatei nu au fost solicitate de guvernul federal și nici nu au fost autorizate de Statul Major.
Concluzia raportului, întocmit de generalul în retragere Daniel Gosselin, este că mai mulți comandanți au crezut că nu au nevoie de aprobarea guvernului pentru a lansa operațiunile de propaganda. Planul a fost aplicat în cursul lunii aprilie 2020, în ciuda faptului că ofițerii implicați știau că ”operațiunile informative care vizează politici și doctrine sunt menite să fie aplicate împotriva adversarului și nu pot fi aplicate decât in mod limitat pe plan intern”.
Raportul generalului Gosselin, obținut de Ottawa Citizen, arată că armata canadiană a aplicat în plină pandemie tehnici de propagandă similare cu cele folosite în războiul din Afganistan. Campania a urmărit să ”modeleze” și să ”exploateze” informațiile. Comandamentul Întrunit al Armatei a susținut că acest plan de manipulare a fost necesar pentru a împiedica apariția unor mișcări de nesupunere civilă în timpul pandemiei și pentru a întări mesajele transmise de guvern în această perioadă.
Operațiunea a fost în parte justificată prin necesitatea de a asigura succesul planului de ajutor pentru azilurile de bătrâni lovite de Covid și pentru distribuirea vaccinurilor în comunități izolate. Raportul generalului Gosselin arată că a fost mai mult decât atât. Planul nu a fost ideea unor „filantropi” din armată și nici a unor ofițeri „pasionați” de propaganda militară, ci a fost rodul unei ”mentalități care caracterizează multe niveluri ale Comandamentului Întrunit”. Cei aflați la comanda armatei au considerat că pandemia este o ocazie unică de a testa tehnicile de propagandă pe populația canadiană. Pandemia a fost ”o oportunitate pentru a monitoriza și colecta informații publice pentru a ajuta la luarea celor mai bune decizii”, scrie raportul amintit.
Ordinul de începere a operațiunii a fost dat pe 8 aprilie 2020, iar operațiunea s-a încheiat la începutul lunii mai, după ce seful Statului Major, generalul Jon Vance, a aflat despre existenta ei și a ordonat încetarea. În toată această perioadă, Comandamentul Întrunit a dat dovada de o atitudine ”nepăsătoare” față de alți comandanți ai Armatei Canadiene, arată raportul.
În instituțiile de forță din Canada există o dezbatere despre modul în care să fie folosite tehnicile operațiunilor de informații. Unii ofițeri specializați în afaceri publice și informații spun că aceste metode trebuie aplicate în masă, pentru a controla informația pe care publicul o primește. Alți ofițeri cred că asemenea operațiuni duc la abuzuri, inclusiv la situații în care structurile de forță dezinformează publicul sau iau măsuri împotriva politicienilor din opoziție sau a celor care critică politica militară a Canadei.
Ottawa Citizen amintește de un plan din 2020 al ofițerilor specializați în afaceri publice din Armata Canadiană care ar fi permis armatei să folosească propaganda pentru a modifica comportamentul și atitudinile canadienilor, precum și să colecteze și să analizeze informații de pe rețelele sociale. Planul cu pricina urmărea să modifice strategia de comunicare a guvernului, să o facă mai agresivă și să folosească tehnicile războiului informațional pe populația Canadei. Printre aceste tactici se număra și folosirea unor analiști militari charismatici și generali în retragere, care să promoveze mesajele de PR ale armatei și să-i critice pe rețelele sociale pe cei care pun întrebări legate de cheltuielile armatei și despre cum sunt sau nu trași la răspundere șefii armatei. Acest din urmă plan a fost abandonat în noiembrie 2020, după ce presa a aflat despre existența lui. O investigație de ochii lumii lansată imediat după aceea de armată a concluzionat că acest plan ”era incompatibil cu politica de comunicare a Guvernului Canadei”. Niciunul dintre militarii implicați nu a fost tras la răspundere.
Ottawa Citizen mai scrie că, în urmă cu câteva luni, șeful Statului Major, generalul Wayne Eyre, și ministrul adjunct al Apărării din Canada au recunoscut, într-un document intern, că mai multe planuri de propagandă au scăpat de sub control. ”Erorile comise în timpul operațiunilor de pregătire desfășurate pe plan intern și anumite concepții prezente în unele eșaloane au erodat încrederea publicului în instituția Armatei”, se arăta într-un mesaj semnat de Eyre și de ministrul adjunct.
Raportul citat de Ottawa Citizen vorbește despre o anumită „mentalitate” la diferite niveluri ale lanțului de comandă al armatei, care a dus la lansarea unei operațiuni de propagandă nesolicitate și neaprobate, cu folosirea tehnicilor războiului informațional, aplicate pe propria populație, inclusiv despre un plan de influențare a atitudinii populației, prin folosirea unor analiști militari care să-i marginalizeze pe cei care pun întrebări legate de cheltuielile militare. Întrebarea este dacă această ”mentalitate” și aceste operațiuni sunt strict canadiene sau, având în vedere intensa pregătire comună a armatelor NATO, sunt mentalități și operațiuni ale întregii Alianțe, din care fac parte și Canada, și România.