2.4 C
Constanța
marți, 5 noiembrie 2024

Două puncte de vedere

spot_img

Trebuie citit

Ovidiu Sorin Cupșa, Director General la Ceronav Constanța și personalitate cunoscută a orașului (inclusiv politică) se arată indignat în ultima vreme de „o campanie furibundă împotriva litoralului românesc, pe unele televiziuni”. Cităm din poziția domniei sale:

N-am nicio afacere în turism și nici nu promovez pe cineva, dar am senzația că unii sunt plătiți în țara asta, doar ca „să o facă de căcat”. Sunt conștient că sunt destule de îmbunătățit, dar am mai umblat prin lume (vreo 54 de țări) și nicăieri nu e totul roz, ca în reclame.

Cu un sezon de două luni și ceva, cu siguranță că nu vom atinge niciodată serviciile din Emirate sau din Turcia, dar serviciile de pe litoralul românesc sunt comparabile în facilități și lipsuri cu Grecia, Bulgaria sau orice țară vecină, pe care vrea cineva să ne-o bage pe gât, să renunțăm la o vacanță de vară în România.

În multe țări europene funcționează bine mersi localuri de alimentație publică și de cazare care la noi nu ar primi autorizație de funcționare. Iar când serviciile lasă de dorit, parcă înjurăm mai soft personalul și managerul în engleză, decât ne permitem să o facem în română… că de, suntem în vizită și tre’ să ne purtăm civilizat, nu putem lepăda rufele murdare în mijlocul sufrageriei, ca acasă…

E adevărat că uneori ne dăm și cu stângul în dreptul singuri.

Când administrația locală pune taxe de parcare în Constanța și Mamaia, comparabile cu cele din parcările de lux din marile metropole, când turistul vine și stă în trafic pe străzile sparte cu orelele, când obiectivele turistice nu sunt promovate și facil de vizitat… etc etc. (…)

Am scris asta pentru că m-am săturat de campania deșănțată a unei părți din mass media națională împotriva litoralului românesc și de atitudinea unor românași mereu nemulțumiți, care vor servicii de cinci stele la preț de două margarete. Românași care, atunci când muncesc prin lume sau merg într-o vacanță în altă țară uită că sunt lei acasă și devin brusc mielușei.~

Și revine, câteva zile mai târziu:

„Pentru cei care ați găsit cele mai urâte cuvinte despre orașul sau țara în care trăiți, ori ați crescut, hai să stabilim ceva, să nu mă mai suspectați de partizanat:

Nici mie nu-mi plac haosul din traficul constănțean, taxarea aberantă a parcărilor, mulțimea de construcții fără o viziune urbanistică, serviciile publice, prețurile de pe litoral, faptul că nu avem servicii extrasezon, lipsa de evenimente etc.

Dar de aici până la a agrea că e ok ca niște puțifelnici, care nu au altă misiune decât să ne denigreze, în virtutea unor campanii de marketing țintite să distrugă imaginea litoralului românesc… e cale lungă. (…)

Din păcate, cine n-are bani de Mamaia, n-are nici de Bulgaria nici de altceva. Am crescut într-o familie în care ai mei nu au avut nici măcar odată posibilitatea să plece cu copiii într-o excursie. Și cu toate astea și-au crescut copiii cu seninătate, pozitivism, cu încredere în viitor și nu mereu exprimând doar frustrări.

Despre „servicii proaste” nu discut. E un non sens.

Am mâncat și în Rotterdam și în Londra și în Paris… și la șaormării de doi bani și la restaurante de lux, am fost și în puburi insalubre și în cluburi de fițe… Și în alte părți și în Mamaia!

Serviciul e în general direct proporțional cu banul decartat. (…)

Care ați călcat prin buricul Bruxellesului, în piața Schuman și ați lăsat 8 – 10 euro pe o bere la o terasă în care scrumierele se scutură (și nu se schimbă!) doar când s-au revărsat pe mese?

Care ați fost în Londra și v-a năpădit pe malul Tamisei mirosul de gunoi din sacii adunați pe cheu?

Care ați trecut prin Rotterdam și ați găsit în centru bodegi pe care în Constanța le mai găseai acu 20 de ani prin cartiere?

Care ați vizitat celebra Times Square din New York și nu ați observat insalubrele tonete cu kebab pe roți, cu muște care roiesc în jur?

Da, știu… vorbesc de niște orașe „de căcat”.

Cine a trecut măcar odată prin Athena și nu a trecut prin centrul plin de homless dubioși și invadat de grafitti hidoase.

Cine a scăpat la Madrid de agresivitatea magrebienilor, ce-și fac veacul chiar pe lângă Porta del Sol, care îți fură tot ce nu e legat de tine?

Cine a fost ocolit de cerșetorii din Gara din Paris, care te mai și înjură dacă le răspunzi cu un simplu „désolé”?

Cine nu a stâmbat din nas oripilat de șobolanii și igrasia de pe canalele Veneției?

Da, știu… alte orașe „de căcat”.

Marile destinații turistice Grecia, Italia, Spania, Egiptul, Thailanda, Caraibe… etc.

Chiar v-ați întors de pe acolo fără să observați și neajunsurile?

Totul era ca pe site-ul de prezentare?

Nu ați găsit mizerie pe nicio stradă, cerșetori, hoți, tonete insalubre, vreo plajă plină de pietriș, extracosturi de care afli la fața locului, o masă sub așteptări, distanțe mai mari până la mare, piscine neîntreținute, ospătari să nu vorbească engleză, servicii incluse pentru care tre’ de fapt să dai bacșiș, contramandări de excursii, defecțiuni prin camere, lipsa parcării sau parcare la distanță mare, alte extra costuri… etc etc?…

Nu cred! Niciodată?

Poate au mai fost… dar ați apreciat vacanța în sine. Și nu ați judecat locul doar după incidentele neplăcute, pe care le-ați calificat drept „peripeții”, nu „nenorociri” ca în Mamaia.

Nu mă adrezez milionarilor, care au stat doar pe la Burj al Arab, Sheraton ori Marriot. (Or avea și ăia nemulțumirile lor.)

Ci omului de rând, care de multe ori alege vacanța pentru un voucher de 10%.”

Al doilea punct de vedere este al unei constănțence. Tot pe facebook:

„Cei care criticați preturile și serviciile din Bulgaria,o faceți doar ca să loviți în ei din invidie, răutate, frustrare. Litoralul românesc nu se compară la prețuri cu Bulgaria. Nu o să doresc să apară anonimizată postarea mea, în cazul în care o va prelua cineva. Îmi asum, pentru ca eu am fost cu copilul meu să beneficiem de serviciile din Bulgaria.

Dimineața la ora 10:30(31 iulie 2022) în vama Silistra erau 90 de autovehicule,care așteptau sa treacă în Bulgaria.

La o terasă am luat o limonada la 500 ml, și o coca cola la 250 ml. Limonada făcută din lămâie,pentru ca pe litoralul nostru nu am întâlnit,poate vor spune unii nu am știut eu unde sa comand. Aici trebuie sa vorbesc despre locațiile în care copilul meu are încredere (Colonade și Dolce Vita),în rest nu prea mergem oriunde. În Mamaia am consumat o singura data în vara asta o limonada ,în zona Butoaie, o limonada făcută din sirop la prețul de 24 lei. Probabil între timp s-a mai scumpit. În Bulgaria limonada m-a costat 11,34 de lei.

Am vrut în vara aceasta sa consum o pizza mica la restaurant Union din Eforie Nord care costa 60 lei. În Bulgaria o pizza mare costă 22 lei. Și e diferență zic eu. Nu mai încercați să loviți în alții,vedeți care sunt problemele scăderii numărului de turiști,decât să apăreți cu scuze. Nici măcar lipsa promovării turismului nu este de vina. Remediați problemele,nu încercați sa găsiți soluții prin scuze pentru ca nu veți reuși. Nici anul viitor nu veți reuși să ridicați turismul, pentru ca efectele de anul acesta se vor vedea încă vreo 2 ani de acum încolo, dacă veți reuși sa remediați problemele. Știu ca vreți toți acea taxa de promovare,dar o vreți fiecare pentru voi,s unt și vreo 4 milioane de euro ,cred și eu. Dar acea taxa nu vă salvează.

Amin Litoralului Romanesc!”

Concluziile le puteți trage și singuri.

Articole similare

- Advertisement -spot_img
- Advertisement -spot_img
- Advertisement -spot_img
- Advertisement -spot_img
- Advertisement -spot_img

Ultimele stiri