„Spectatorul condamnat la moarte” – satiră sau semnal de alarmă?
Marius Manole: Este un spectacol după un text de Matei Vișiniec, un autor care este foarte apreciat în ultimul timp în România, un dramaturg preferat în ultimul timp. Este o satiră la adresa sistemului de justiției, la felul în care funcționează justiția în România. Un fel de critică cu umor, un spectacol de o oră și douăzeci de minute cu actori foarte tineri, colaboratori la Teatrul ”Tudor Vianu” din Giurgiu, cu doamna Carmen Tănase și cu mine, tot în colaborare. Un proiect îndrăzneț, pentru că pentru un teatru mic este complicat să adugi doi actori de la București, dar ne bucurăm că am făcut acest spectacol, realizat de Antonella Cornici.
Prima dată la Stagiunea Estivală a Artelor Spectacolelor de la Constanța?
Marius Manole: Ideea acestui festival cred că este extraordinară. Mi se pare fantastic că SEAS se întâmplă într-o perioadă în care toată lumea taie bugete și în care toată lumea se chinuie să găsească soluții. Faptul că aici timp de șapte săptămâni sunt evenimente culturale este minunat. Orice ar spune oricine, sărăcia merge mână în mână cu cultura unui popor. Sunt încântat că se întâmplă multe evenimente la Constanța, vara. Am spectacole cu Madrigal, pe malul mării, un alt eveniment foarte frumos la care, la prima reprezentație, au fost prezenți aproape 300 de oameni. De altfel, spectacolele din cadrul SEAS 2023 adună sute de spectatori, ceea ce ne arată că oamenii au nevoie de cultură. An nevoie să simtă, să se emoționeze, au nevoie de povești. Nu trebuie decât să le oferim. Să nu uităm că cultura este baza tuturor problemelor cu care se confruntă România.
Care e condiția actorilor din România?
Marius Manole: Este o meserie în care trebuie să ai mult noroc. Posturile de actori angajați sunt foarte puține, teatrele independente nu sunt susținute de stat, nu au bugete, oamenii nu au unde să muncească. Chiar dacă vor, chiar dacă sunt actori talentați. Din păcate, din cauza asta unii aleg să-și abandoneze meseria și să facă orice altceva, chiar dacă au făcut o facultate. E foarte greu, mai ales pentru actorii tineri. Pentru noi, care am depășit această perioadă este mai ușor puțin. Dar și noi, la rândul nostru, la început am fost săraci. Chiar foarte săraci. Trebuia să alegem dacă bem o bere sau mâncăm o ciorbă. Nu puteam să le facem pe amândouă. Cred că în orice meserie e așa, nu numai în actorie, nu ne victimizăm. Depinde și cât vrei să muncești, cât poți să muncești, cât investești și cât sacrifici pentru asta. Veniturile vin pe măsura a ceea ce ești dispus să oferi.
Care sunt următoarele proiecte?
Marius Manole: Cred că o să mă găsiți foarte des la Constanța, pentru că o să tot venim să jucăm aici. Am terminat un spectacol în regia lui Radu Afrim. Dumneavoastră aveți aici un spectacol al său, SEASIDE stories, premiat la UNITER, un spectacol mare. Noi am făcut un spectacol cu el la Bistrița, se numește ”La câțiva oameni distanță de tine”. La finalul stagiunii trecute am scos, cu Rodica Mandache, ”Bătrâna și hoțul”, pe care l-am jucat la Constanța și o să revenim. Mai pregătim un spectacol independent, cu Lia Bugnăr și Carmen Tănase. Iată, public este, cerere este.
Viața culturală din România dă semne de revigorare?
Marius Manole: Mă bucură ce se întâmplă la Constanța din punct de vedere cultural, dar viața culturală din România nu pare că se revigorează. Iată, noua ordonanță de urgență, care se pregătește, închide teatre de copii, filarmonici, muzee. Din păcate din 100%, cât ar trebui să fie cultura în România, suntem undeva pe la 20%, dacă suntem…Este foarte mare păcat, pentru că suntem un popor de oameni talentați, pentru că avem cerere, oamenii vor cultură, dar mai marii noștri nu înțeleg nevoia sau poate nu vor să înțeleagă. Știți cum e: un popor fără cultură e mai ușor de controlat.
Întregul articol, AICI.