Astăzi am fost întrebat dacă portul Constanța este cauza frânei pe care ne-o aplică Olanda la intrarea în spațiul Schengen.
„Beneficiar” al absenței viziunii naționale românești în transporturi … „Beneficiar” al absenței unei politici maritime naționale care să definească produsul portuar al României. „Beneficiar” al inexistenței, de facto, a administrației maritime a României. Rezultat? Un cartof fierbinte în mâna statului care nu îl apreciază la justa-i valoare, indiferent ce guvern s-a aflat la guvernare.
Anacronic ca design. Aglomerat de instituții care mai de care mai nereformate, populate în formă continuată, de o resursă umană nespecializată, politizată, depersonalizată, agresivă cu clienții și dezinteresată de performanță, de productivitate, de dezvoltare.
Ăsta e portul Constanța. 30 de ani nu a depășit maximul istoric al lui Ceaușescu (1988 – 62.4 milioane de tone), abia în 2019 înregistrându-se aproximativ 65 de milioane. Anul ăsta, consecință a războiului, portul Constanța va depăși cifra de 70 de milioane de tone trafic cumulat.
În imaginea de mai jos, cifrele portului Rotterdam, 468.7 milioane de tone, cu o creștere 2021 față de anul precedent, aproape 30 de milioane de tone, cam jumătate din traficul total al portului Constanța.
Cum au ajuns aici?… În primul rând, sunt o națiune maritimă, cu o economie dependentă de transportul naval, pe mare și pe căi navigabile interioare. Conștienți de asta, olandezii au strategie, obiective. În al doilea rând, muncesc, frate. Muncesc. Continuu. Și când termină un job se apucă de altul. Și după aia de altul.
Olanda dă tonul în industria portuară. Nu numai, dar vorbim de port acum. Reconfigurează în bine orice lucru bun care nu mai e bun, care și-a atins limitele. Redesenează, reproiectează, reconstruiește, orice, numai să fie cu un pas înaintea tuturor.
Ia spuneți, ce să vrea oamenii ăștia de la noi, ce categorie de trafic le-ar migra furtunos către Constanța dacă am intra în Schengen?
Dacă aveți timp, dați o fugă duminica viitoare la Eforie Sud, să vedeți cum se muncește în două schimburi la foc continuu, la înnisiparea plajelor … proiect derulat de olandezi. Dacă găsiți vreun alt loc în România, unde se trage la fel în zile de sărbătoare, poate îmi spuneți și mie.
Sub nicio formă nu cred că suntem hub-ul drogurilor și al traficului de arme sau de nu mai știu ce. În niciun caz. Dar sunt la fel de convins că pe olandezi îi doare la bașcheți de performanța portului Constanța. A, că sunt firme și firmulețe de la ei care umblă să beneficieze de prostia și obediența noastră, sigur, adevărat. Sabotaj la nivel național pe motive de invidie portuară, însă, mă îndoiesc să existe … e ca și cum Marco van Basten l-ar invidia pe Tavi Popescu …
De ce nu ne vor în Schengen? Probabil pentru că-și permit să nu ne vrea și își permit să o și spună.
Textele preluate în Metropola Constanța sunt publicate cu acordul EXPLICIT al autorilor.