Pe 25 noiembrie a.c., o minoră din Constanța a fost deposedată prin înșelăciune de o sumă de bani de un șofer Bolt, tot din Constanța.
Schema este, din alte relatări, una consacrată și repetată de respectivul șofer, Ionuț Daniel J (nu e numele complet), mașină Opel Zafira, CT03ZZA, înregistrată pe Ciofu Eugen PFA. Tânăra a vrut să plătească numerar. Șoferul i-a luat bancnota de 50 de lei, i-a spus că n-are rest la 12 lei și i-a cerut să plătească din aplicație. Imediat ce a primit banii pe telefon, a dat-o jos din mașină și a fugit cu banii numerar.
Ați zice că-i o nimica toată. Întîmplarea face să aflăm că același șofer, cu o zi înainte, a păcălit alți doi tineri, tot minori, pe care i-a dat jos din mașină după numai câteva sute de metri de la începerea cursei, în zona Dacia, sub pretextul că i s-a stricat mașina. Cum au coborât, a fugit, deși cursa era plătită online. Și probabil că mai sunt și alte victime, fiindcă schema e simplă și… fără urmări penale.
De ce? Pentru că e foarte complicat să reclami o asemenea faptă, pentru câțiva lei. Tatăl minorei a încercat să depună o plângere pentru înșelăciune la Secția 2 Poliție Constanța, pe strada Tulcei, de pe raza de domiciliu. A aflat că trebuie să se prezinte cu minora, dar și cu… un avocat (!). Cu cât să plătești angajarea și deplasarea unui avocat, pentru o pagubă de 50 de lei?! În plus, zic polițiștii, e cuvântul fetei, contra cuvântului escrocului. E nevoie de mai multe reclamații similare!? Doi cunoscuți avocați constănțeni ne-au declarat că acest lucru nu e necesar, ci e doar un tertip al polițiștilor, ca să nu se încarce cu dosare „minore”. O altă variantă ar fi depunerea plângerii direct la Parchetul de pe lângă Judecătorie, însă la fel de complicat. Pentru 50 de lei, oricine renunță. Iar individul înșeală clienții minori, în continuare (probabil nu-și permite cu oameni în toată firea…).
O reclamație a fost depusă de tutore și la Bolt România. După 2 săptămâni, răspunsurile au fost criptice și aiuristice: „Vă mulțumim pentru că ne-ați oferit mai multe detalii. Am escalat (?!) situația către echipa relevantă (sic), iar aceștia au contactat-o deja pe fiica dumneavoastră. prin intermediul aplicației pentru a continua investigația. Vă rugăm să o încurajați să își verifice inbox-ul aplicației Bolt și să răspundă, astfel încât să putem soluționa incidentul intr-o manieră promptă și eficientă.” Fiica a primit mesajul: „Cazul tău va fi trimis către Departamentul abilitat pentru a investiga această situație”. Atât.
Ce-ar fi de învățat din această situație?
În primul rând, nu plătiți cu numerar, ci doar online, din aplicație, mai ales minorii – banii sunt mai ușor de blocat și de recuperat, în cazul în care șoferul nu se prezintă, anulează cursa sau încearcă vreo schemă frauduloasă. În al doilea rând, asemenea înșelătorii sunt greu de reclamat și sunt tratate cu superficialitate de poliție și de Bolt. Curios, de vreme ce, în urmă cu mulți ani, un tulburat psihic mi-a făcut mie reclamație că „spăl bani prin farmaciile constănțene, conform articolului 8415 Cod Penal”. Am dat de vreo trei ori cu subsemnatul la Poliția Municipiu! L-am întrebat pe ofițerul respectiv de ce a fost acceptată plângerea, de vreme ce e aberantă și articolul din codul Penal nu există?! Mi s-a răspuns că ei, polițiștii, trebuie să-l îndrume pe reclamant, nu să-l gonească. Case closed…
Nu în ultimul rînd, situația e probabil aceeași în cazul unei tentative de viol, dacă victima nu are urme vizibile – zgârieturi, vânătăi, haine rupte. Cuvântul minorei, contra cuvântului agresorului. La revedere…