- Horia Constantinescu, președintele ANPC în perioada 2022-2024, a știut de clauzele din contractele Nordis de cel puțin un an, dar instituția condusă de acesta nu a luat nicio măsură concretă pentru îndepărtarea acestor clauze.
- Pe Horia Constantinescu îl leagă o prietenie de lungă durată cu deputata Laura Vicol, soția asociatului principal din Nordis Management SRL, Vladimir Ciorbă. „Zâna bună a zilelor pe care le trăim” o numea Constantinescu pe Vicol în 2022, într-o postare în care o felicita pe deputata PSD cu ocazia zilei de naștere.
- Cei doi au fost și colegi de partid până acum câteva zile, când Laura Vicol a demisionat ca urmare a investigației Recorder. Horia Constantinescu este membru al Partidului Social Democrat, care l-a promovat la conducerea ANPC și din partea căruia a candidat pentru Primăria Constanței la alegerile locale din iunie.
De-a lungul timpului, mai mulți clienți au reclamat Nordis la Protecția Consumatorului. În lipsa unor acțiuni concrete ale acestei instituții, firma a continuat să pună pe piață aceleași contracte, îngroșând rândul păgubiților de azi. (…)
Una dintre clauzele semnalate de avocați și strecurată pe la mijlocul antecontractului: „Promitentul-cumpărător declară și recunoaște că nu va întreprinde niciun fel de demersuri care ar putea afecta activitatea comercială sau de altă natură desfășurată în Proiectul Imobiliar, (…) că nu va cere niciun fel de compensații materiale sau de orice altă natură și că nu va face reclamații de niciun fel către nicio autoritate competentă referitoare la această activitate/activități”.
În traducere, după semnare, chiar dacă nu se mai ridica imobilul în care trebuiau să primească apartamentul, clienții nu ar mai fi putut face nicio plângere la vreo instituție a statului, inclusiv la ANPC.
Dar știa Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) despre clauzele abuzive din contractele Nordis?
Recorder a obținut documente care arată că Horia Constantinescu, șeful instituției până în primăvara acestui an, era la curent cu situația, însă nu a luat nicio măsură care sa o remedieze. ANPC a fost sesizată de mai multe ori în legătură cu comportamentul Nordis pe piață, însă firma fie a fost sancționată cu amenzi modice, fie nu a fost găsită vinovată de nimic.
Ce i-a răspuns șeful ANPC unui reclamant: „Nu sunt ipocrit! Știu cine are acțiuni la Nordis!”
Un caz relevant a avut loc în 2023, când un client care cumpărase două apartamente la Nordis a făcut două plângeri succesive la ANPC. Acesta a dorit să-și păstreze anonimatul, însă ne-a pus la dispoziție documentele care dovedesc că a sesizat Protecția Consumatorului. În plângerea sa, clientul semnala, pe două pagini, clauzele abuzive din contractele Nordis.
Nu a primit niciun răspuns. Așa că a revenit cu o nouă sesizare, aducând alte argumente în favoarea plângerii sale. E o argumentație pe cinci pagini, riguroasă din punct de vedere juridic, în care se invocă articole din legea clauzelor abuzive. Dar nici de data asta nu a primit vreun răspuns.
Așa că, în disperare de cauză, clientul Nordis l-a contactat pe WhatsApp chiar pe președintele ANPC, Horia Constantinescu. Acesta a făcut, în trecut, un titlu de glorie din faptul că și-a lăsat numărul de telefon personal la dispoziția oricui avea de făcut o reclamație.
La scurt timp, Constantinescu i-a răspuns reclamantului care l-a contactat pe WhatsApp: „Vă mulțumesc că mi-ați atras atenția. Indiferent de dimensiunea sau vizibilitatea unui operator economic, am ales să respectăm legea. Nu sunt ipocrit! Știu cine are acțiuni la Nordis!”.
Ok Comunicarea directă cu Constantinescu pare să fi dat roade, căci a doua zi, brusc, clientul a primit răspuns la plângerile sale. Însă răspunsul a fost departe de ceea ce se aștepta. În câteva rânduri i se transmite că nu sunt nereguli la această firmă și că reclamațiile sale „au fost concluzionate ca neconcluzionabile (sic!)”
Întregul articol, AICI.