Dumitru-Viorel Focșa, Deputat în circumscripția electorală 14 Constanța a adresat o interpelare ministrului Ligia DECA, Ministrul Educației.
Subiectul întrebării: România educată este tot mai înapoiată, iar testele PISA o dovedesc cu prisosință:
„După mai bine de 23 de ani de când elevii români participă la testarea PISA, suntem în continuare codașii Europei – 42% dintre elevii de 15 ani nu înțeleg un text citit, iar 49% nu au reușit să atingă un nivel de bază la matematică!
Cu aceste rezultate extrem de slabe ne aflăm pe penultimul loc în Uniunea Europeană, iar situația este aproape neschimbată față de acum patru ani, când s-a făcut ultima evaluare internațională a elevilor! Patru ani în care s-a mai distrus o generație!
Elevii români nu știu să scrie, nu știu să citească, nu înțeleg un text simplu, nu cunosc elemente de bază din matematică și științe, acesta este, cu adevărat, rezultatul proiectului de PR ”România Educată”.
Și, în loc să vă asumați acest nou eșec al ”României Educate” și să vă dați demisia, dați niște explicații total aiuristice – „Una dintre concluziile raportului PISA 2022 este că avem un sistem de educație rezilient și că, prin măsurile luate, am reușit să limităm efectele pandemiei.
Statistic, rezultatele României la PISA 2022 s-au menținut la aproximativ același nivel ca în 2018”.
Vă rog să îmi transmiteți, doamnă ministru, de ce nu vă asumați eșecul rezultatelor de la noua testare PISA, cum se va recupera materia pentru noua serie de teste PISA, din anul 2025 și ce programe rapide de prevenire și eliminare a analfabetismului funcțional veți demara.”
Deputat Dumitru-Viorel FOCȘA