Premierul și echipa sa au manifestat și vor continua să manifeste aceeași atitudine deschisă la dialog constructiv, pe care au avut-o mereu. Toți miniștrii care au atribuții legate de revendicările fermierilor sau ale transportatorilor au fost prezenți la datorie, împreună cu șefi de instituții din subordine! I-au așteptat la discuții pe reprezentanții protestatarilor, iar în urma întâlnirilor s-au convenit soluții adecvate și termene pentru aplicare.
NU SE POATE REPROȘA NIMIC GUVERNULUI în privința seriozității sale, a implicării și a determinării sale, de a rezolva problemele reale semnalate! Pe de altă parte trebuie arătată și lipsa de coerență a reprezentanților protestatarilor care au evitat/amânat să vină la discuțiile inițial convenite și anunțate public, de parcă interesul lor nu era să rezolve ce-i nemulțumește, ci mai degrabă să continue să provoace scandal și haos!
După discuțiile reprezentanților fermierilor și transportatorilor cu ministrul Sorin Grindeanu și echipa sa s-au convenit cu 6 măsuri care pot fi implementate în următoarele 30 de zile* (detalii)https://www.mt.ro/web14/spatiul-media/comunicate-de-presa/5058-comunicat13012024
1) Stabilirea unor culoare dedicate la frontiere și în Portul Constanța care să permită doar tranzitarea autocamioanelor din statele membre ale Uniunii Europene (cele din afara UE vor trece pe un flux separat);
2) Reglementarea aplicării amenzii pentru lipsa rovinietei, în cazul în care timpii petrecuți în așteptare pentru trecerea frontierei depășesc valabilitatea rovinietei pentru ziua respectivă;
3) Stabilirea unor limite, în conformitate cu legislația europeană și din alte state membre ale UE, privind toleranțele pentru depășirea greutății camioanelor la maximum 5%;
4) Stabilirea unor limite, în perioada campaniilor agricole, pentru autocamioanele care transportă cereale colectate din câmp către zonele de depozitare (distanțele se mențin în limita de 70 km, conform legii, iar tonajele pot fi depășite cu maximum 10%- raportat la tonajele legal premise);
5) Obligativitatea expeditorilor de a prezenta la licențiere o asigurare de risc financiar sau orice altă formă de garanție bancară, în limita căreia se poate încheia tranzacția;
6) Identificarea unei soluții privind sancționarea doar a furnizorului și a destinatarului în cazul depășirii încărcării camioanelor.
Deputat Lucian LUNGOCI




