21.4 C
Constanța
miercuri, 10 august 2022

„Cui i-e frică de Virginia Woolf”, la SEAS

spot_img

Trebuie citit

Constănțenii au nevoie de mai mult. Auzim acest lucru din ce în ce mai des, peste tot. Dincolo de tariful parcărilor, de neasfaltarea străzilor, de iarba uscată din parcurile din ce în ce mai mici, mutilate de construcții haotice, mai există și altfel de nemulțumiri. Ale celor care suferă când trec pe lângă o casă de cultură dezolantă, pe lângă un teatru de stat în ruină (pentru care în sfârșit s-au alocat niște fonduri destinate renovării) ori atunci când „admiră”  în foaierul TNOB „Oleg Danovski” distribuitoarele de răcoritoare și snacks-uri, amplasate acolo cu siguranță pentru că managerii încearcă să mai obțină niște fonduri cu care să supraviețuiască subfinanțării.

Rănile acestor nemulțumiți sunt cumva alinate în lunile iulie și august prin inițiativa directorului Teatrului de Stat, Erwin Șimșensohn, de a organiza SEAS, Stagiunea Estivală a Artelor Spectacolului. Timp de opt săptămâni, Stagiunea Estivală a anului 2022, al cărei finanțator este Consiliul Județean Constanța, iar partener principal, Primăria Constanța, propune un voiaj cultural, care nu implică costuri de călătorie, căci vine cultura  la mal de mare. 39 de spectacole, peste 30 de teatre din țară și din Republica Moldova, sute de artiști angrenați în proiectele culturale, mii de spectatori încântați. O altă imagine a Constanței. Cea pe care ne dorim a o vedea mai des.

Duminică, 18 iulie, pe scena Teatrului de Vară Soveja, Teatrul Odeon din București a prezentat spectacolul „Cui i-e frică de Virginia Woolf” de Edward Albee,  în regia lui Alexandru Mâzgăreanu. De-a lungul timpului, am văzut diferite puneri în scenă ale acestei fabuloase opere dramatice a lui Edward Albee care aduce în prim-plan problematica profundă a dramelor trăite de membrii familiilor în care iluziile se spulberă cu fiecare secundă trăită împreună. De la clasica ecranizare hollywoodiană, care mi-a bântuit copilăria prin cadrele nemiloase ale chipului descompus de ură, neîmplinire, frustrare ale unei Elizabeth Taylor perfectă în rolul Marthei, pentru care a și fost recompensată cu un Oscar, la un Radu Beligan genial în rolul lui George, profesorul ratat, din versiunea pentru teatrul de televiziune din 1995 și până la reprezentația de acum doi ani, văzută tot la SEAS, a Teatrului „Radu Stanca” din Sibiu, cu minunata Ofelia Popii în rolul principal.

Ce propune Teatrul „Odeon”?  Mai întâi, o distribuție excepțională, cu Carmen Tănase și Adrian Titieni în rolurile principale, secondați de Ioana Mărcoiu și Silvian Vâlcu, care încarnează cuplul-oglindă a tinereții pierdute a lui George și a Marthei, Honey  și Nick, pentru care seara petrecută împreună cu mai vârstnicii reprezintă o demascare a nefericirii mocnite și o proiecție a vieții lor viitoare, melanj de autodistrugere, codependență bolnăvicioasă, iubire și ură.  Carmen Tănase și Adrian Titieni fac roluri convingătoare. Partitura lui Albee, în care regizorul a inserat accente vizând probleme dintre cele mai sensibile ale începutului de mileniu al treilea, devine vie prin jocul celor doi actori simbiotici în a reda neputința, deșertăciunea tuturor ambițiilor tinereții, capcana în care viața omului modern este prinsă și în care regăsim mecanica mușcătoare a constrângerilor sociale opresive și disperarea propriilor ambiții neîmplinite.

Întregul articol, AICI.

- Advertisement -spot_img

Articole similare

- Advertisement -spot_img
- Advertisement -spot_img
- Advertisement -spot_img

Ultimele stiri