Am studiat cu atenție comunicatul remis presei de domnul Virgil Chițac, în
cadrul căruia am regăsit dovezi scriptice clare care atestă că Primarul Constantei,
încercând să acopere adevăratele intenții ale actualei administrații locale, folosește în mod incorect anumite date și împrejurări necorespunzând adevărului, așa cum vom arăta în cele ce urmează:
- In ceea ce priveste ajustarea tarifelor:
- cererea de ajustare a tarifelor a fost depusa in luna aprilie a anului 2022 si
inregistrata la Primaria Constanta - cererea de ajustare contine inclusiv date privitoare la pierderea financiara din
balanta punctului de lucru Constanta care se ridica la suma de 26.852.328,74 lei - fara a intra in detalii legale compexe, pe scurt, Legea 101/2006 a salubritatii
obliga autoritatea locala si confera dreptul operatorului sa-si recupereze integral
cheltuielile de operare si sa i se asigure autonomia financiara - prima reactie a Primariei referitoare la cererea noastra a venit dupa aproximativ
doua luni, in data de 2 iunie 2022 - nici pana in ziua de azi, de 5 luni, nu s-a studiat cererea noastra, ci in scopul
tergiversarii se invoca asteptarea unor puncte de vedere de la avocatii primariei - de atunci si pana azi incusiv nu exista in ceea ce priveste cererea de ajustare decat
o atitudine concreta de tergiversare, in scopul bine definit de a se produce
inevitabila decapitalizare a firmei Polaris, in mod evident contrar prevederilor
legale amintite mai sus.
In continuare vom arata atitudinea oarecum corecta a Primarului Constantei
in ceea ce priveste celeritatea cu care se supun aprobarii ajustarile de tarife ale
operatorului de salubritate Tracon.- 2. Cazul Tracon
- Tracon SRL inainteaza cererea de ajustare a tarifului in data de 4.03.2022
- in data de 30.05.2022 (la doua luni) Primarul Constantei initiaza HCLM
253/2022 in vederea ajustarii tarifelor si acestora li se aproba o crestere de tarif de
la 14 dolari/tona (65,45 de lei la cursul BNR din data ajustarii), la tariful de
127,97 lei pe tona. Un simplu calcul matematic arata ca aceeasi administratie,
acelasi Primar diligent initiaza in mare viteza, pe care o consideram corecta, un
proiect de HCLM care presupune dublarea tarifului operatorului de salubritate
Tracon, depozit ecologic. - pentru o buna informare a presei si a platitorilor de taxe, aducem la cunostiinta
publicului o informatie care poate nu are nicio relevanta, dar totusi o facem
cunoscuta si anume tot in luna mai a anului 2022, acelasi operator Tracon solicita
si i se aproba in judetul Sibiu un tarif de 90 de lei pe tona. Un nou calcul
matematic arata ca pentru orasul Constanta cetatenii trebuie sa plateasca cu 41%
mai mult pe depozitarea deseurilor decat cei din judetul Sibiu (ex. HCL al comunei
Cristian, judet Sibiu nr. 53/2022). Acelasi Primar, dar dubla masura din motive pe
care partial le cunoastem, dar nu avem probe suficiente sa le expunem publicului.
Nu am vazut nicio zbatere a Primarului, niciun mesaj de forta impotriva Tracon,
totul mergand ca uns. Nu am vazut nicio dezbatere in sedinta Consiliului Local in
care Primarul Chitac sa invoce tot felul de acuzatii la adresa Tracon, asa cum o
face in cazul oricarei sedinte de consiliu cand este in dezbatere o chestiune ce
priveste Polaris. Si toate acestea in contextul in care Domnul Primar a initiat un
proiect HCLM aprobat ulterior, prin care orasul Constanta va plati in plus
incepand din iunie 2022 aprox 2,16 milioane euro/an din bani publici,
operatorului de salubritate depozit ecologic Tracon. - 3. Pretinsul santaj despre care vorbeste domnul Primar
- este adevarat ca in nenumarate randuri i s-a comunicat domnului Primar de catre
reprezentati ai firmei Polaris, ca viabilitatea economica a contractului nu este
asigurata, ca Polaris asa cum reiese din documentele puse la dispozitia Primariei de
luni de zile sufera o pierdere grava care ameninta in mod nedrept integritatea
financiara a firmei si ca se vor lua masuri legitime, care respecta si contractul si
Legea in sensul optimizarii costurilor, actiune care sa duca la evitarea blocarii
totale a serviciului de salubritate. - astfel noi colectam asa cum documentatia de atribuire a contractului prevede, o
data pe zi in centru si la cel mult doua zile in celelalte zone ale orasului. (art.13
alin.3 din Caietul de sarcini) - ne intrebam cum se poate vorbi de un santaj in contextul in care Polaris respecta
prevederile contractuale si ii prezinta Primarului situatia financiara a contractului
de salubrizare, asa cum de fapt reiese si din documentatiile depuse de noi la
Primarie - faptul ca noi prestam activitatea exact cum scrie in contract, este dovedit si de
Directia de Sanatate Publica, ce a intreprins o actiune de control in ceea ce priveste
modul de colectare a deseurilor. Aceasta a emis in urma controlului, procesul
verbal cu nr. 0045015/22.08.2022 care are ca si concluzie ca „masura de aplicare a
OMS 119/2014, se va face dupa momentul gasirii unei solutii legale cu UAT
Constanta.” - este de altfel legala abordarea echipei de control, in contextul in care orice
modificare a contractului se face prin act aditional si nu unilateral de primarie. Din
2014 de cand a aparut Ordinul Ministerului Sanatatii nr. 119, Primaria nu a avut
nicio initiativa de modificare a contractului in sensul modificarii frecventelor de
colectare. - ii transmitem pe aceasta cale domnului Primar, chiar daca dansul considera ca
aceasta inseamna santaj, ca vom continua sa respectam, prevederle contractuale si
legale, mentinand frecventele din contract, frecvente ce se vor modifica de la 1
octombrie in sensul in care in toate zonele inafara de cele centrale, deseurile se vor
ridica la 3 zile din platformele de colectare. - 4. Mentiunea Primarului ca in Navodari sunt preturi mai mici de decat la
Constanta. Succinta comparatie a tarifelor cele mai importante:
- 4. Mentiunea Primarului ca in Navodari sunt preturi mai mici de decat la
Denumirea activitatii:
Tarife Constanta colectare deseuri menajere: 162,97
Tarife Năvodari colectare deseuri menajere: 151,09
Măturat mecanizat Constanța: 6,9 lei/1000mp
Măturat mecanizat Năvodari: 11,42/1000 mp
Măturat manual Constanța: 8,887 lei/1000 mp
Măturat manual Năvodari: 18,51/1000 mp
Facem mentiunea ca in cazul tarifului de colectare deseuri menajere, acesta
este mai mic la Navodari decat cel de la Constanța, deoarece acest tarif contine
componenta de transport pana la depozitul de deseuri, care in cazul Constantei este
mai mult decat dubla fata de Navodari, ceea ce presupun un cost suplimentar de
transport de aproximativ 50 de lei/tona. Daca orasul Năvodari s-ar fi aflat la aceeasi
distanta de depozitul ecologic, tariful la Navodari pentru colectare deseuri
menajere ar fi fost de 201lei/tona.
Inca o data suntem suprinsi de eludarea adevarului de catre domnul Primar
Chitac, care, desi are o expertiza cu tarifele din toate orasele din tara, expertiza
care a fost anexata de noi cererii de ajustare si care arata ca in prezent tarifele din
Constanta sunt printre mai mici din tara, prefera sa incerce pe cai usor demontabile
invinovatirea Polaris pentru situatia actuala, in loc sa-si asume atributiile de
Primar, avand in vedere ca autoritatea deliberativa a Municipiul Constanta are
competenta exclusiva in ceea ce priveste gestionarea si coordonarea serviciului de
salubrizare a localitatii.
Raportat la faptul ca Primarul Constantei crede ca punerea in acord a
contractului cu legislatia actuala se face prin comunicate de presa nedrept
acuzatoare, nu putem decat sa ne ingrijoram pentru viitorul salubritatii orasului
Constanta.
Cunoastem retorica din campania electorala a domnului Primar Chitac care
si-a construit toata campania in jurul ideii de demonizare a firmei Polaris si si-a
prezentat in cadrul campaniei planul de destructurare a acestei firme, insa
consideram ca toate aceste mesaje politice, mai ales ca Polaris nu candideaza la
nimic, vor trebui sa fie inlocuite de masuri de punere a contractului de salubrizare
in acord cu contextul legislativ si economic actual.
Ne cerem scuze pentru disconfortul creat, dar vom continua sa respectam
Legea si contractul de delegare.
POLARIS M HOLDING