Așa-zisul „criteriu geografic” utilizat pentru calcularea tarifului la asigurarea RCA nu reprezintă o modificare a metodologiei de calcul propusă de ASF asiguratorilor, intrucat ASF nu are dreptul legal sa intervina direct in stabilirea tarifelor de catre asiguratori, asa cum a apărut în presă. În realitate, tariful de referinta prezentat in raportul ASF este doar un indicator statistic deprea piata RCA din Romania. In privinta, “criteriului geografic” este de stiut ca toate firmele de asigurări (nu doar cele din România, ci din toată Europa), îl iau în calcul, de multă vreme, atunci când își evaluează cotele de risc, pentru a putea rămâne în marja de solvabilitate și profitabilitate. Așadar, acest „indicator geografic” nu pune presiune pe prețul polițelor RCA, ci este utilizat in evaluarea riscului asigurat, la fel ca în orice alt tip de asigurare. Factorii care pun presiune pe prețurile polițelor RCA, in afara celor care au legatura cu riscul asigurat, țin în primul rând de rata mare a șoferilor care nu sunt asigurați și de costurile scăpate de sub control practicate de unele service-uri auto.În acest sens, PSD a propus în Parlament un proiect de lege amplu care se află în faza finală a dezbaterilor și care oferă soluții pentru combaterea factorilor subiectivi care au pus presiune în ultimii ani pe prețurile RCA. Iată câteva exemple:
o Plafonarea tarifelor practicate de service-urile care vor să participe la piața RCA sau introducerea unui alt sistem de stabilire a valorii de despagubiere, mult mai transparent si echilibrat decat cel din present;
o Monitorizarea îndeplinirii condiției de a avea poliță RCA pentru a putea circula, după modelul monitorizării rovignetelor, pe baza camerelor de luat vederi și a confruntării datelor din bazele de date ale Registrului Auto Român și ale Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România, pentru depistarea șoferilor fără RCA. (Această măsură se poate realizat prin instituirea obligației ca firmele de asigurări să transmită zilnic către BAAR polițele RCA încheiate, la fel ca în cazul rovignetelor);
o Creșterea sancțiunilor pentru nerespectarea obligației de a încheia polița RCA, astfel încât sancțiunea să fie simțitor mai mare decât valoare poliției (în prezent amenda pentru lipsa unei polițe RCA este în multe cazuri mai mică decât valoarea polițelor ce ar trebui plătite).
Deputat Lucian LUNGOCI