Zilele trecute, într-un magazin turcesc din centrul vechi al Constanței (deservit chiar de turci-turci!), în care se vind burek și baclavale, două doamne, românce, se uitau cu curiozitate la un lichid maroniu, servit la pahar.
- Ce e asta?
- Este bragă, doamnă. Probabil nu sunteți din Dobrogea…
Braga, denumită și „boza” în limbile slavă și turcă, este o băutură răcoritoare care se obține prin fierberea meiului măcinat cu apă. Este o băutură care are în compoziție un conținut mare de substanțe hrănitoare din tărâțe de grâu, orz, secară, porumb sau mălai. Este o băutură tulbure, cu substanțe coloidale în suspensie, cu cantități foarte mici de alcool produse de fermentația acidă.
Mi-am dat seama că e ceva delicios, aproape necunoscut în restul țării. Și că ar fi un reușit simbol local, numai bun de promovat, prin OMD Mamaia, să zicem.
Spre deosebire de toate băuturile care se găsesc în comerț, braga este naturală 100% și nu suportă în compoziția ei aditivi sau conservanți. Este adevărat, e o băutură inventată de turcii nomazi din Asia Centrală, iar prima consemnare a acesteia este pe la începutul secolului X. Dar a prins bine la Constanța. Beneficiile acestei băuturi sunt multiple, licoarea conținând cantități mari de vitamina B, B1, B2, B3, B6, B12, vitamina A, vitamina E, dar și alte elemente nutritive precum proteine, fosfor, calciu, fier și zinc. Pe lângă asta, medicii spun că are în componență și un număr mare de probiotice, ceea ce o face ideală pentru sportivi, femeile gravide, dar și pentru tinerele mame.
De asemenea, prezența microflorei variate din bragă, în special bacteriile lactice și drojdiile de panificație, au o influență benefică asupra aparatului digestiv, iar dioxidul de carbon prezent în băutură (rezultatul fermentării hidraților de carbon) ajută foarte mult digestia.
Deci, OMD Mamaia: ce spuneți de promovarea unui asemenea brand al litoralului?!